Tuesday, September 25, 2007

Masalah Mastitis - ambing susu menjadi keras lepas beranak


Sympton: Selepas kambing beranak, ambing susu menjadi keras dan tidak mengeluarkan susu. Kambing tidak mahu makan dan minum dan akhirnya membawa kepada kematian.



Ambing susu mengeras adalah indikasi kepada masalah mastitis - yg boleh disebabkan oleh pelbagai masalah seperti jangkitan dll.

Suntikan antibiotik sahaja tidak akan menyelesaikan masalah sekiranya ternakan tidak makan dan minum. Ternakan boleh mati akibat 'starvation'-kelaparan. Oleh itu, setiap rawatan yang diberikan perlu disertai rawatan sokongan seperti memberi suntikan vitamin, makanan yang berkhasiat dan menuam ambing susu yang mengeras dengan air suam setiap hari selama seminggu.

Untuk mencegah mastitis daripada berlaku, tingkatkan kebersihan kandang, pastikan anak kambing menyusu, kalau tidak susu perlu diperah keluar, sekiranya dibiarkan ambing akan mengeras.

Sekiranya ambing susu telah mengeras, tuam dengan air suam untuk melembutkan kandungan ambing kemudian perah secara lembut. Ulang sehingga seminggu. Air suam boleh dibasahkan pada kain atau dimasukkan kedalam belon tebal/glove getah.

Suntik dengan antibiotik cth terramycin.

* diekstrak dari www.dodon.org

No comments: